Veel schrijvers, in een poging om de aard van het genie Rembrandt's te beschrijven, hebben vergeleken hem met Shakespeare. Roger Fry in de kunsten van schilder-en beeldhouwkunst zegt dat Rembrandt een unieke plaats in de geschiedenis van de Europese kunst heeft, omdat 'hij verenigd in zijn geest een dramatische en psychologische verbeelding van Shakespeare intensiteit en een even grote plastic verbeelding'. Het zou gekunsteld en nutteloze al te druk op de vergelijking voor, inderdaad waren er radicale verschillen tussen de filosofieën van de twee mannen als G. Knuttel Wzn. wijst erop. Toch Knuttel gaat verder met te zeggen dat 'Geen kunstenaar voor Rembrandt heeft onderzocht en begrepen de menselijke ziel en zo ontroerend en overtuigend getuigt naar het als Shakespeare'.
Schrijvers hebben de neiging om te bereiken voor de naam Shakespeare's bij het beschrijven van Rembrandt om verschillende redenen. De eerste, natuurlijk, een Titan, in de kunst als in andere sferen, kan alleen worden vergeleken met een andere-en er zijn weinig van deze om uit te kiezen. Ten tweede, en meer constructieve, de twee kunstenaars zijn vergelijkbaar in de breedte van hun begrip en hun sympathie voor de menselijke conditie. Ten derde, en groeien van het laatste punt, delen zij de kwaliteit van de universaliteit.
Rembrandt, net als Shakespeare gebruikt zijn kunst over te brengen ideeën, die van toepassing zijn op de mens van alle tijden en alle culturen. Grote kunst is, in deze zin, tijdloos. Elie Faure, de Franse kunstcriticus en historicus, schreef dit van Rembrandt en zijn werk: "Zijn menselijkheid is echt formidabel, het is fataal als klaagzang, liefde, verandering blijft, onverschillig en dramatische, tussen al die is geboren en al die sterft. Hij volgt ons de dood in de sporen van bloed, die hen markeren. Hij wil niet ons medelijden, hij niet ons troosten, want hij is met ons, omdat hij ons. '*
Schrijvers hebben de neiging om te bereiken voor de naam Shakespeare's bij het beschrijven van Rembrandt om verschillende redenen. De eerste, natuurlijk, een Titan, in de kunst als in andere sferen, kan alleen worden vergeleken met een andere-en er zijn weinig van deze om uit te kiezen. Ten tweede, en meer constructieve, de twee kunstenaars zijn vergelijkbaar in de breedte van hun begrip en hun sympathie voor de menselijke conditie. Ten derde, en groeien van het laatste punt, delen zij de kwaliteit van de universaliteit.
Rembrandt, net als Shakespeare gebruikt zijn kunst over te brengen ideeën, die van toepassing zijn op de mens van alle tijden en alle culturen. Grote kunst is, in deze zin, tijdloos. Elie Faure, de Franse kunstcriticus en historicus, schreef dit van Rembrandt en zijn werk: "Zijn menselijkheid is echt formidabel, het is fataal als klaagzang, liefde, verandering blijft, onverschillig en dramatische, tussen al die is geboren en al die sterft. Hij volgt ons de dood in de sporen van bloed, die hen markeren. Hij wil niet ons medelijden, hij niet ons troosten, want hij is met ons, omdat hij ons. '*
Hendrickje Stoffels (?)
c. 1654-1660
78,4 x 68,9 cm.
Metropolitan Museum of Art, New York
c. 1654-1660
78,4 x 68,9 cm.
Metropolitan Museum of Art, New York
A Woman Slapen
c. 1655
Het British Museum, London
c. 1655
Het British Museum, London
Titus aan zijn bureau
1655
77 x 63 cm.
Museum Boymans-van Beuningen,
Rotterdam
1655
77 x 63 cm.
Museum Boymans-van Beuningen,
Rotterdam
Jozef en Potifar's Wife
1655
113.5 x 90 cm.
Gemäldegalerie, National Museums,
Preussicher cultuur bezit, Berlijn
1655
113.5 x 90 cm.
Gemäldegalerie, National Museums,
Preussicher cultuur bezit, Berlijn
Een man in Armour
1655
137,5 x 104,5 cm
City Art Gallery and Museum, Glasgow
1655
137,5 x 104,5 cm
City Art Gallery and Museum, Glasgow
De Poolse Rider
1655
114,9 x 135 cm
Frick Collection, New York
1655
114,9 x 135 cm
Frick Collection, New York
De anatomische les van Dr Joan Deyman
1656
100 x 134 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
1656
100 x 134 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Jacob zegent de kinderen van Jozef
1656
Olieverf op doek, 175,5 x 210,5 cm
Staatliche Museen, Kassel
1656
Olieverf op doek, 175,5 x 210,5 cm
Staatliche Museen, Kassel
Hendrickje Stoffels (?)
1654-1659
101.9 x 83.7 cm.
National Gallery, Londen
1654-1659
101.9 x 83.7 cm.
National Gallery, Londen
Een vrouw op een Open Deur
c. 1656-1657
Germaldegalerie, National Museums, Pruisische Cultural Heritage Foundation, Berlijn
c. 1656-1657
Germaldegalerie, National Museums, Pruisische Cultural Heritage Foundation, Berlijn
Catrina Hooghsaet
1657
126 x 98,5 cm.
Penrhyn Castle, Gwynedd
1657
126 x 98,5 cm.
Penrhyn Castle, Gwynedd
Karkas van Beef
1657
olieverf op doek
94 x 67 cm.
Louvre, Parijs
1657
olieverf op doek
94 x 67 cm.
Louvre, Parijs
Vrouw met een roze
begin van de jaren 1660
92,1 x 74,6 cm
Metropolitan Museum of Art, New York
begin van de jaren 1660
92,1 x 74,6 cm
Metropolitan Museum of Art, New York
Man met een baret
1663
73 x 60 cm.
Dulwich College, London
1663
73 x 60 cm.
Dulwich College, London
Winterlandschap
1664
16,7 x 22,4 cm.
Staaliche kunstcollecties Kassel, William Castle High, Kassel
1664
16,7 x 22,4 cm.
Staaliche kunstcollecties Kassel, William Castle High, Kassel
Lucretia
1664
120 x 101 cm.
National Gallery of Art, Washington D. C.
1664
120 x 101 cm.
National Gallery of Art, Washington D. C.
Bathsheba
1664
Louvre, Parijs
1664
Louvre, Parijs
Het joodse bruidje
c. 1665
Rijksmuseum, Amsterdam
c. 1665
Rijksmuseum, Amsterdam
Portret van een jongen
c.1665-1660
Norman Simon Museum of Art, Pasadena
c.1665-1660
Norman Simon Museum of Art, Pasadena
Terugkeer van de verloren zoon
c. 1666
206 x 205 c.
De Hermitage, St. Petersburg
c. 1666
206 x 205 c.
De Hermitage, St. Petersburg
Portret van een man
1667
108.8 x 92.7 cm.
National Gallery of Victoria, Melbourne
1667
108.8 x 92.7 cm.
National Gallery of Victoria, Melbourne
Portret van een Man Eldery
1667
78,7 x 66 cm.
Verzameling van Lord Cowdray, Cowdray Park, Engeland
1667
78,7 x 66 cm.
Verzameling van Lord Cowdray, Cowdray Park, Engeland
Simon met Jezus
1669
98 x 79 cm.
Nationalmuseum, Stockholm
1669
98 x 79 cm.
Nationalmuseum, Stockholm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten