Veel schrijvers, in een poging om de aard van het genie Rembrandt's te beschrijven, hebben vergeleken hem met Shakespeare. Roger Fry in de kunsten van schilder-en beeldhouwkunst zegt dat Rembrandt een unieke plaats in de geschiedenis van de Europese kunst heeft, omdat 'hij verenigd in zijn geest een dramatische en psychologische verbeelding van Shakespeare intensiteit en een even grote plastic verbeelding'. Het zou gekunsteld en nutteloze al te druk op de vergelijking voor, inderdaad waren er radicale verschillen tussen de filosofieën van de twee mannen als G. Knuttel Wzn. wijst erop. Toch Knuttel gaat verder met te zeggen dat 'Geen kunstenaar voor Rembrandt heeft onderzocht en begrepen de menselijke ziel en zo ontroerend en overtuigend getuigt naar het als Shakespeare'.
Schrijvers hebben de neiging om te bereiken voor de naam Shakespeare's bij het beschrijven van Rembrandt om verschillende redenen. De eerste, natuurlijk, een Titan, in de kunst als in andere sferen, kan alleen worden vergeleken met een andere-en er zijn weinig van deze om uit te kiezen. Ten tweede, en meer constructieve, de twee kunstenaars zijn vergelijkbaar in de breedte van hun begrip en hun sympathie voor de menselijke conditie. Ten derde, en groeien van het laatste punt, delen zij de kwaliteit van de universaliteit.
Rembrandt, net als Shakespeare gebruikt zijn kunst over te brengen ideeën, die van toepassing zijn op de mens van alle tijden en alle culturen. Grote kunst is, in deze zin, tijdloos. Elie Faure, de Franse kunstcriticus en historicus, schreef dit van Rembrandt en zijn werk: "Zijn menselijkheid is echt formidabel, het is fataal als klaagzang, liefde, verandering blijft, onverschillig en dramatische, tussen al die is geboren en al die sterft. Hij volgt ons de dood in de sporen van bloed, die hen markeren. Hij wil niet ons medelijden, hij niet ons troosten, want hij is met ons, omdat hij ons. '*
Verlichting Studie van een bejaarde vrouw in een witte muts
c. 1640
private Collection
Twee Vrouwen Onderwijs een Kind to Walk
c. 1640
Het British Museum, London
The Stone Bridge
c. 1640
Rijksmuseum, Amsterdam
Portrait of Cornelis Claez Anslo 1592-1646 and
Aeltje Gerritsdr Schoueten 1589-1657
1641
Germaldegalerie, Staaliche Museen zu Berlin, Pressischer Kulturbesitz
Portrait of Nicolas van Bambeck
1641
108.8 x 83.3 cm.
Koninkijk Museum voor Schone Kunsten, Brussels
David en Jonathan
1642
73 x 61,5 cm.
Hermitage, St. Petersburg
De Nachtwacht
(Het bedrijf van kapitein Frans Banning Cocq en
Luitenant Willem van Ruytenhurch)
1642,
363 x 438 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Portret van Agatha Bas
1642
Buckingham Palace, Londen
De vrouw die in Adultury
1644
33 x 25 3 / 4 inch
National Gallery, Londen
c
c. 1645
81,1 x 67,8 cm.
National Gallery of Scotland, Edinburgh
Schrijvers hebben de neiging om te bereiken voor de naam Shakespeare's bij het beschrijven van Rembrandt om verschillende redenen. De eerste, natuurlijk, een Titan, in de kunst als in andere sferen, kan alleen worden vergeleken met een andere-en er zijn weinig van deze om uit te kiezen. Ten tweede, en meer constructieve, de twee kunstenaars zijn vergelijkbaar in de breedte van hun begrip en hun sympathie voor de menselijke conditie. Ten derde, en groeien van het laatste punt, delen zij de kwaliteit van de universaliteit.
Rembrandt, net als Shakespeare gebruikt zijn kunst over te brengen ideeën, die van toepassing zijn op de mens van alle tijden en alle culturen. Grote kunst is, in deze zin, tijdloos. Elie Faure, de Franse kunstcriticus en historicus, schreef dit van Rembrandt en zijn werk: "Zijn menselijkheid is echt formidabel, het is fataal als klaagzang, liefde, verandering blijft, onverschillig en dramatische, tussen al die is geboren en al die sterft. Hij volgt ons de dood in de sporen van bloed, die hen markeren. Hij wil niet ons medelijden, hij niet ons troosten, want hij is met ons, omdat hij ons. '*
The Blinding van Samson
1636
236 x 302 cm.
Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
1636
236 x 302 cm.
Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
Susanna en de ouderlingen
c. 1636
47,2 x 38,6 cm.
Het Mauritshuis, Den Haag
c. 1636
47,2 x 38,6 cm.
Het Mauritshuis, Den Haag
Danea
1636
185 x 203 cm.
Het Staats Hermitage Museum, St Petersburg
1636
185 x 203 cm.
Het Staats Hermitage Museum, St Petersburg
Een olifant, op de achtergrond een groep toeschouwers
c. 1637
Het British Museum, London
c. 1637
Het British Museum, London
Is Saskia van Uylenburg in een Red
c. 1633-1642
Germaldegalerie, Oude Meesters staat, Kustsammlungen, Kassel
c. 1633-1642
Germaldegalerie, Oude Meesters staat, Kustsammlungen, Kassel
De Aartsengel verlaten van de Familie van Tobias
1637
66 x 52 cm.
Musee du Louvre, Parijs
1637
66 x 52 cm.
Musee du Louvre, Parijs
Een Poolse edelman
1637
96,7 x 66,1 cm.
National Gallery of Art, Washington
1637
96,7 x 66,1 cm.
National Gallery of Art, Washington
Christ and the Magdalen at the Tomb
1638
24 x 19 1/2 in.
Royal Collection, London
24 x 19 1/2 in.
Royal Collection, London
Een portret van een jonge vrouw,
Waarschijnlijk Maria Trip
1639
107 x 82 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Waarschijnlijk Maria Trip
1639
107 x 82 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Stilleven met pauwen
c. 1639
144 x 134,8 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
c. 1639
144 x 134,8 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
landschap
c. 1640
Herzog-Anton Museum, Brunschweig
c. 1640
Herzog-Anton Museum, Brunschweig
Het Concert van de Staat
c. 1640
74,6 x 101 cm.
Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam
c. 1640
74,6 x 101 cm.
Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam
Verlichting Studie van een bejaarde vrouw in een witte muts
c. 1640
private Collection
Twee Vrouwen Onderwijs een Kind to Walk
c. 1640
Het British Museum, London
The Stone Bridge
c. 1640
Rijksmuseum, Amsterdam
Aeltje Gerritsdr Schoueten 1589-1657
1641
Germaldegalerie, Staaliche Museen zu Berlin, Pressischer Kulturbesitz
Portrait of Nicolas van Bambeck
1641
108.8 x 83.3 cm.
Koninkijk Museum voor Schone Kunsten, Brussels
David en Jonathan
1642
73 x 61,5 cm.
Hermitage, St. Petersburg
De Nachtwacht
(Het bedrijf van kapitein Frans Banning Cocq en
Luitenant Willem van Ruytenhurch)
1642,
363 x 438 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Portret van Agatha Bas
1642
Buckingham Palace, Londen
De vrouw die in Adultury
1644
33 x 25 3 / 4 inch
National Gallery, Londen
c
c. 1645
81,1 x 67,8 cm.
National Gallery of Scotland, Edinburgh
De Heilige Familie
1645
117 x 91 cm.
State Hermitage Museum, St. Petersburg
1645
117 x 91 cm.
State Hermitage Museum, St. Petersburg
A Girl op een Window
1645
81,6 x 61 cm.
Dulwich Picture Gallery, Londen
1645
81,6 x 61 cm.
Dulwich Picture Gallery, Londen
De aanbidding van de Shepards
1646
97 x 71 cm.
Alte Pinekothek, München
1646
97 x 71 cm.
Alte Pinekothek, München
De rest van de vlucht naar Egypte
1647
34 x 48 cm.
National Gallery of Ireland, Dublin
1647
34 x 48 cm.
National Gallery of Ireland, Dublin
Portret van Ephraïm Bueno
1647
Rijksmuseum, Amsterdam
1647
Rijksmuseum, Amsterdam
Avondmaal bij Emmaus
1648
68 × 65 cm
Louvre Museum, Parijs
1648
68 × 65 cm
Louvre Museum, Parijs
Hoofd van Christus
c. 1650-1652
olieverf op hout
25 x 21,5 cm.
Staaliche Pruisische Musea, Cultureel Erfgoed, Art Gallery
berlin
c. 1650-1652
olieverf op hout
25 x 21,5 cm.
Staaliche Pruisische Musea, Cultureel Erfgoed, Art Gallery
berlin
Aristoteles met de buste van Homerus
1653
olieverf op doek
143,5 x 136,5 cm.
Metropolitan Museum of Art, New York
1653
olieverf op doek
143,5 x 136,5 cm.
Metropolitan Museum of Art, New York
Geen opmerkingen:
Een reactie posten