Veel schrijvers, in een poging om de aard van het genie Rembrandt te beschrijven, hebben vergeleek hem met Shakespeare. Roger Fry in de kunsten van schilder-en beeldhouwkunst zegt dat Rembrandt een unieke plaats in de geschiedenis van de Europese kunst heeft, omdat 'hij verenigd in zijn geest een dramatische en psychologische verbeelding van Shakespeare intensiteit en een even grote plastic verbeelding'. Het zou gekunsteld en nutteloze al te druk op de vergelijking voor, ja er waren radicale verschillen tussen de filosofieën van de twee mannen als G. Knuttel Wzn. wijst erop. Toch Knuttel gaat verder met te zeggen dat 'Geen kunstenaar voordat Rembrandt heeft onderzocht en begrepen de menselijke ziel en zo ontroerend en overtuigend getuigt naar het als Shakespeare'.
Schrijvers hebben de neiging om te bereiken voor de naam Shakespeare's bij het beschrijven van Rembrandt om verschillende redenen. De eerste, natuurlijk, een Titan, in de kunst als in andere gebieden, kan alleen worden vergeleken met een ander en er zijn maar weinig van deze om uit te kiezen. Ten tweede, en meer constructief, de twee kunstenaars zijn vergelijkbaar in de breedte van hun begrip en hun sympathie voor de menselijke conditie. Ten derde, en het groeien van het laatste punt, delen zij de kwaliteit van de universaliteit.
Rembrandt, net als Shakespeare gebruikt zijn kunst over te brengen ideeën die van toepassing zijn op de mens van alle tijden en alle culturen. Grote kunst is, in die zin tijdloos. Elie Faure, de Franse kunstcriticus en historicus, schreef dit van Rembrandt en zijn werk: "Zijn de mensheid is echt formidabel, het is fataal als klaagzang, liefde, veranderingen blijven, onverschillig en dramatische, tussen al dat geboren wordt en dat alles sterft. Hij volgt ons tot de dood in de sporen van bloed dat ze markeren. Hij wil niet ons medelijden, hij niet ons troosten, want hij is met ons, omdat hij ons. "*
David Het spelen van de harp voor Saul
c. 1629
61,8 x 50,2 cm.
Stadelesches Kunstinstitut, Frankfurt
St Paul aan zijn schrijftafel
1629
47,2 x 38 cm.
Germanisches Nationalmuseum, Neurenberg
Judas Berouwvolle, Teruggave van de
Stukken van Silver
1629
79 x 102,3 cm.
Private Collection, Engeland
Een oude vrouw in gebed
(gewoonlijk "Rembrandts moeder")
c. 1629-1630
Salzburger Landessammlungen-Residenzgalerie,
salzburg
Private Collection
Een Buste van een oude vrouw: "The Artist's Mother"
c. 1629-1631
61 x 47,3 cm.
Haar Magisty Quenn Elizebeth II
Jeremia treurend over de verwoesting van de Jeruselem
1630
Rijksmuseum, Amsterdam
1630
Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck
Rembrandts Moeder als de Profetess Hannah
1631
Rijksmuseum, Amsterdam
Oude man met een zwarte hoed en gorget
c. 1631
83,4 x 75,6 cm.
Art Institute of Chicago, Chicago
Scholar Reading
1631
60 x 48 cm.
Nationalmuseum, Stockholm
De opwekking van Lazarus
1631-1632
96,2 x 86,5 cm.
Los Angeles County Museum of Art,
Los Angeles
Een portret van een jonge vrouw
1632
92 x 71 cm.
Art Gallery van de Academy of Fine,
Wenen
De verkrachting van Europa
1632
62,2 x 77 cm.
Paul Getty Museum, Los Angeles
Schrijvers hebben de neiging om te bereiken voor de naam Shakespeare's bij het beschrijven van Rembrandt om verschillende redenen. De eerste, natuurlijk, een Titan, in de kunst als in andere gebieden, kan alleen worden vergeleken met een ander en er zijn maar weinig van deze om uit te kiezen. Ten tweede, en meer constructief, de twee kunstenaars zijn vergelijkbaar in de breedte van hun begrip en hun sympathie voor de menselijke conditie. Ten derde, en het groeien van het laatste punt, delen zij de kwaliteit van de universaliteit.
Rembrandt, net als Shakespeare gebruikt zijn kunst over te brengen ideeën die van toepassing zijn op de mens van alle tijden en alle culturen. Grote kunst is, in die zin tijdloos. Elie Faure, de Franse kunstcriticus en historicus, schreef dit van Rembrandt en zijn werk: "Zijn de mensheid is echt formidabel, het is fataal als klaagzang, liefde, veranderingen blijven, onverschillig en dramatische, tussen al dat geboren wordt en dat alles sterft. Hij volgt ons tot de dood in de sporen van bloed dat ze markeren. Hij wil niet ons medelijden, hij niet ons troosten, want hij is met ons, omdat hij ons. "*
Musical Allegorie
1626
63,4 x 47,6 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
1626
63,4 x 47,6 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Painting History
1626
90.1 x 121.3 cm.
Stedelijk Museum Lankenhal, Leiden
1626
90.1 x 121.3 cm.
Stedelijk Museum Lankenhal, Leiden
Tobit en Anna met de Kid
1626
39,5 x 30 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
1626
39,5 x 30 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
David presenteert het hoofd van Goliath
aan koning Saul
1627
27,5 x 37,5 cm.
Kunstmuseum, Basel
aan koning Saul
1627
27,5 x 37,5 cm.
Kunstmuseum, Basel
De kunstenaar in zijn atelier
c.1629
Museum of Fine Arts, Boston
c.1629
Museum of Fine Arts, Boston
Self-Portrait
1628
22.6 x 18.7 cm.
Rijksmuseum, Amsterdam
Rijksmuseum, Amsterdam
Samson en Delilah
1628
59,5 x 49,5 cm.
Gemäldegalerie, Berlijn
1628
59,5 x 49,5 cm.
Gemäldegalerie, Berlijn
Zelfportret
1629
15,6 x 12,7 cm.
Alte Pinakothek, München
1629
15,6 x 12,7 cm.
Alte Pinakothek, München
Andromeda
c. 1629
34.1 x 25 cm.
Mauritshuis, The Hague
34.1 x 25 cm.
Mauritshuis, The Hague
David Het spelen van de harp voor Saul
c. 1629
61,8 x 50,2 cm.
Stadelesches Kunstinstitut, Frankfurt
St Paul aan zijn schrijftafel
1629
47,2 x 38 cm.
Germanisches Nationalmuseum, Neurenberg
Judas Berouwvolle, Teruggave van de
Stukken van Silver
1629
79 x 102,3 cm.
Private Collection, Engeland
Een oude vrouw in gebed
(gewoonlijk "Rembrandts moeder")
c. 1629-1630
Salzburger Landessammlungen-Residenzgalerie,
salzburg
An Officer
c. 1629-1630Private Collection
Een Buste van een oude vrouw: "The Artist's Mother"
c. 1629-1631
61 x 47,3 cm.
Haar Magisty Quenn Elizebeth II
Jeremia treurend over de verwoesting van de Jeruselem
1630
Rijksmuseum, Amsterdam
Bust of an Old Man
(commonly called "Rembrandt's Father")1630
Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck
De ontvoering van Proserpina
c. 1630
83 x 78 cm.
Gemäldegalerie, Berlijn
c. 1630
83 x 78 cm.
Gemäldegalerie, Berlijn
Rembrandts Moeder als de Profetess Hannah
1631
Rijksmuseum, Amsterdam
Oude man met een zwarte hoed en gorget
c. 1631
83,4 x 75,6 cm.
Art Institute of Chicago, Chicago
Scholar Reading
1631
60 x 48 cm.
Nationalmuseum, Stockholm
De opwekking van Lazarus
1631-1632
96,2 x 86,5 cm.
Los Angeles County Museum of Art,
Los Angeles
Filosoof in Meditatie
1632
olieverf op hout, 28 x 34 cm
Musee du Louvre, Parijs
1632
olieverf op hout, 28 x 34 cm
Musee du Louvre, Parijs
Een portret van een jonge vrouw
1632
92 x 71 cm.
Art Gallery van de Academy of Fine,
Wenen
De verkrachting van Europa
1632
62,2 x 77 cm.
Paul Getty Museum, Los Angeles
Geen opmerkingen:
Een reactie posten